Deze reis is van 28 juli 2012 t/m 17 augustus 2012.

Bewolkt met regen  Wisselvallig     Bewolkt maar droog     Licht bewolkt met zon         Volop Zonnig

Alle foto's op deze site kun je vergroten door erop te klikken

Deze pagina is 04-sep-2012 voor het laatst bijgewerkt.

28-07-2011

22°

455

GPS:
N 49,68390
O 5,81241

Meestal is het zo, dat als wij vertrekken wij door de kinderen worden uitgezwaaid. Dit jaar is het andersom. De kinderen vertrekken rond negenen naar hun vakantiebestemming. Als wij het om half elf ook zover hebben, gaan we ook. Wel raar om door niemand uitgezwaaid te worden. Door wegwerkzaamheden even na Renkum hebben we nog even te maken met 6 km file. Voor de rest loopt de reis voorspoedig. . . . . . . . Nou ja, tot even na Bastogne  (België). Daar knalt ineens de uitlaat van zijn spruitstuk af, zo bleek later. Een hoop herrie als gevolg. We rijden door tot de eerst volgende parkeerplaats. Bij de eerste inspectie kan ik het euvel niet ontdekken. Ik besluit de motor te starten, om te kunnen horen waar de lek zich bevindt. Maar bij het omdraaien der sleutel blijft alles stil. Met andere woorden de oude Peug doet het niet meer. Er zit nu niets anders meer op dan de ANWB Europa service te bellen. Gelukkig zijn we lid. Na twee en een half uur komt er hulp. De man van ARC-Europe, en begint met het start probleem. De man onderzoekt, raadpleegt een collega en probeert nog het één en ander, maar weet eigenlijk geen raad. Na diverse pogingen wil hij nog een laatste proberen. Hij heeft mijn hulp daarvoor nodig en ik moet achter het stuur plaatsnemen De versnelling in 1 en koppeling in, enz, enz. Het lijkt mij een slecht plan en probeer nog een keer te starten, en . . . . . .  Hij doet het! Het regen te hard voor de monteur, daarom doet hij het niet op z'n blote knieën, maar strekt wel zijn handen tot ver boven zijn hoofd. Viva la Vacance roept hij luidkeels. Voor de uitlaat verwijst hij ons naar quick garage's in Frankrijk, maar wij nemen een ander besluit. De eerst volgende plaats in België heet Arlon en heeft ook een camperplaats. We besluiten daar naar toe te rijden en daar tot maandag te wachten zodat de plaatselijke Peug-garage onze uitlaat kan repareren. Conclusie: Zondag . . . Rustdag. Viva la Vacance!

29-07-2011

22°

GPS:
N 49,68390
O 5,81241

Het is 7:30 uur als we wakker worden van een ronkende motor onder ons raam. Het blijkt dat een camperaar vroeg wil vertrekken en nog even zijn afvalwater wil lozen. Wij met ons duf hoofd nog niet helemaal door hebbende dat wij onze camper boven de afvoerput hebben geparkeerd gisteravond. Wij vonden het al naar ruiken in onze toiletruimte, maar weten nu waarom en bovenal waardoor. We laten de Engelse camperaars lekker aanmodderen en wij doen net of we niets merken. Als ze zijn vertrokken kleden wij ons aan en houden de omgeving in de gaten. Het is namelijk kiezen of delen. Als we meteen, en dan is het nog voor achten, de motor starten, dan weten we dat iedereen wakker is. Onze uitlaat is immers nog niet gerepareerd. We besluiten dus eerst maar te ontbijten en pas te verplaatsen als de nood echt aan de man is. Zo rond negenen is er nog steeds geen nood, maar wel meer ruimte. We besluiten daarom maar een paar meter op te schuiven. Een uurtje later zetten we de camper op een, voor vandaag, definitieve plek neer. Een plek voornamelijk in de zon en dat is ook waar wij de rest van de dag zoveel mogelijk gebruik van maken. Wat moet je anders als je geen kant op kunt.

30-07-2011

24°

391

Om half 8 gaat de wekker. We wilen niet al te laat bij de garage zijn. Wat we ook niet op onze geweten willen hebben is dat we de andere camperaars van ons lawaai wakker worden. Het is dan ook kwart over 9 dat we lawaai gaan maken. Een kwartiertje later staan we bij een garage die onze oude peug zou moeten kunnen maken. Zij verkopen namelijk ook nieuwe peug'en. We hebben niet meteen de indruk dat we welkom zijn, maar na een handtekening voor een reparatieopdracht, gebeurt er toch iets. Een glimlach! Ze kunnen niet aangeven hoe lang het gaat duren, maar na een half uurtje wachten komt er een monteur. En een uurtje later is onze oude peug weer in ere hersteld. Na het afrekenen kunnen we weer op pad. Als we van de garage wegrijden is het nog steeds bewolkt. We stellen de navigatie in richting zon en zien wel hoever we komen. We rijden voorbij aan Dijon en de zon komt erdoor. We parkeren bij een wijnboer in Premeaux Prissay. Uiteraard wordt er een  stevige bourgogne geproefd en ingeslagen.

31-07-2011

27°

193

Was dat mooie weer een illusie? Of zitten we werkelijk in het goeie deel van Europa. Als blijkt dat de zon ons uit bed probeert te branden kunnen we concluderen dat het laatste het geval is. Lisette onderzoekt het dorpjes op aanwezigheid van een bakker, maar helaas. Dat wordt dan zelf broodjes bakken. Als we er klaar voor zijn vertrekken we. Navigatie staat ingesteld op nog meer zon. Als we na drieën geen zin meer hebben verder te rijden zoeken we een camperplaats. De eerste die we vinden blijkt niet meer te bestaan. De volgende vinden we in Montalieu-Vercieu. Hier blijven we. Na het avondeten maken we even een wandeling. We ontdekken al snel dat we eerst een doodlopend pad ingelopen zijn. Dan maar de andere kant op. Kennelijk zijn wij bezienswaardig. Een automobileste (hoe kan het ook anders) blijft ons, vanuit haar Renault 5, aanstaren en ziet daardoor een vluchtheuvel over het hoofd. Een flinke knal en een lekke band tot gevolg. En wij.......? Wij nemen vanavond een wijntje voor de schrik.

01-08-2011

31°

186

Als ik (Harry) wakker wordt zou ik eigenlijk een liedje moeten zingen, maar ik heb het gevoel dat ik nog niet helemaal bij stem ben. Het liedje zou dan "Lang zal ze leven" moeten zijn. Het is namelijk de verjaardag van Lisette. Ik ga, zoals het hoort, als eerste uit bed. Ik kleed me aan en ga op pad voor verse broodjes. We staan voor een camping, dus ik denk daar is ook brood te halen. Nou, dat klopt. We hadden het dan wel een dag eerder moeten reserveren en dat hadden we niet gedaan. Opnieuw bakken we dan maar zelf. Rond elven verlaten we de plek van overnachting. Na een rit door en prachtig stuk Frans natuur (natuurpark du Vercors) komen we aan in Die. We inspecteren de camperplaats. We zijn er niet bijzonder gecharmeerd van en besluiten even door te rijden naar een wijnboer even buiten Die (Barsac). Hier vinden we een prachtig plek. Na het proeven wandelen we naar een naastgelegen riviertje waar we nog even een poosje met de enkels in het verkoelende water staan.

02-08-2011

120

Gezien de plek zouden we graag nog een dag blijven staan. Het is echt geweldig rustig en de verkoeling in de rivier heeft ons goed gedaan. Maar het is vanavond Pizza of niet! We weten ons namelijk nog te herinneren dat er op donderdagavond op camping "La Pastory" op donderdagavond een rijdende pizzabakker kwam. Nu is het natuurlijk nog maar de vraag of A, de pizzabakker nog wel komt en B, of er überhaupt wel plaats is voor ons. Voor de duidelijkheid! We gaan vandaag naar Bedoin zodat ik (Harry) morgen de Mont Ventoux kan gaan fietsen. Maar om dat te kunnen doen is er nog een paar kilometer te overbruggen. We doen dit uiteraard op de manier zoals we dat graag doen. We komen daarom wederom over de prachtigste berg passen. Onderweg doen we nog een paar boodschappen maar verder rijden we er direct naar toe. Rond 15:00 uur komen we aan en een kwartiertje later zitten we lang en breed in de schaduw. In de zon valt bijna niet te wezen. Op het menu staat vanavond PIZZA! Want inderdaad, weliswaar een andere dan twee jaar geleden, maar de pizza auto komt het terrein oprijden. Twee pizza kebab alstublieft?

03-08-2011

32°

Gereden km's:

Voor vandaag de wekker gezet. Er moet gefietst worden. Gezien de temperatuur van gister is het niet onverstandig op tijd te vertrekken. Even na negenen is het dan zover. Met naar ik hoop voldoende vocht, want dat zal ik nodig hebben. Het is vannacht niet beneden de 25°C geweest. Het eerste stuk gaat soepeltjes, maar is ook eigenlijk niet meer dan vals plat. Na een paar kilometer wordt het toch serieus en zwaar, maar het gaat redelijk. Als ik 10 km heb gefietst dan las ik even een korte pauze in en SMS naar Lisette over hoe het gaat en dat ik vreselijk veel last heb van de muggen. Daarna stap ik weer op! Als ik 4 km verder ben krijg ik weer, net als twee jaar geleden pijn in mijn schouder en besluit daarom een tandje rustiger aan te doen. Hiermee kan ik het dragen. Onderweg ben ik aan het stuivertje wisselen met een jongen die, wat later bleek, ook Nederlander is. Hij fietst nagenoeg in dezelfde snelheid. In het laatste deel merk ik dat hij aan het pijnlijden is en ik fiets bij hem weg. Als ik even aan het bij komen ben en ik me opmaak voor het laatste steile stuk komt hij me weer achterop en wordt aangemoedigd door één van zijn maten. Net na de laatste bocht zet hij nog even aan en haalt mij in. Ik kan het niet nalaten hem te feliciteren met het behalen van de top. Hij doet het andersom naar mij. Na enige minuten ben ik bij gekomen en heb genoten van de finishes van anderen. Dan is het tijd voor de afdaling. Als ik weer op de camping ben Heeft Lisette zich vermaakt in de schaduw en heeft tussendoor ook de camper nog even schoongemaakt en de wasgedaan.

04-08-2011

32°

Gereden km's:

Vandaag gaan we eens kijken of we een kaart van de Provence kunnen bemachtigen waar ook bezienswaardigheden op vermeldt staan. We trekken daarom de wandelschoenen aan en lopen naar Bedoin. Vooraan in het dorp komen we meteen de Touristinfo (VVV) tegen. We neuzen eerst zelf even rond, maar kunnen het niet vinden. Dan maar even vragen, en we worden op onze wenken bediend. In een paar tellen staan we weer buiten met een leuke kaart onder de arm. We neuzen nog even door het dorp, maken zo hier en daar een foto, en wandelen vervolgens via een alternatieven route terug naar de camping. Waar we ons weer settelen in de schaduw. In de zon is het eigenlijk te warm. Als de avond valt wordt het weer wat aangenamer.

05-08-2011

Gereden km's:

Vandaag gaan we weer op pad. Drie dagen op één plek is voor ons eigenlijk een unicum. Om het kampgeld nog wat rendabeler te maken maken we nog even gebruik van zoveel mogelijk faciliteiten. Dus gaan we met lege afvaltanks en een volle tank drinkwater de camping af. Lisette heeft weer een prachtige route uitgestippeld door het gebied Dentelles de Montmirail. We laten ons zelfs verleiden om een dorpje door te rijden om dan vervolgens bij een mooi kasteel uit te komen. Alleen worden de straatjes steeds smaler. Mijn motto is: Als ik er de spiegels er tussen door kan krijgen dan past de rest ook. Na 50 meter na de laatste afslag passen de spiegels er echt niet meer tussendoor. Gelukkig staat er niemand achter ons en kunnen wij achteruit. Terug naar waar we vandaan gekomen zijn. Zwaaiend naar terrasgasten die ons op de heenweg verbaasd hebben staan aanstaren. We vervolgen onze weg met een omweg en laten het kasteel voor wat het is. Later parkeren we bij een wijnboerderij  in Gigondas. We maken vandaar eerst een geweldige wandeling naar een heel mooi uitkijkpunt. Deze laat ons en mooi deel van het gebied, waarin wij vertoeven, overzien.  Ik denk dat we het met de foto's beter kunnen beschrijven dan met worden. Als we na ruim anderhalf uur terug zijn wordt het tijd om wat te gaan proeven. Hé, wat een straf!

06-08-2011

28°

Gereden km's:

We horen Hollands weer op ons dak vallen als we wakker worden. Of te wel, het regent. We denken dat  dit voor de Franse boeren zeer welkom is. Voor ons had die regen niet gehoeven. De temperatuur vinden we wel prima. Als we de boel aan kant hebben vertrekken we weer. Bij de eerste de beste supermarkt doen we boodschappen. En rijden dan door naar Fontaine-de-Vaucluse.  Dit is een plaats waar een bron ontspringt en zich laat vertakken in verschillende riviertjes. We willen hier graag even heerlijk rond kijken. Aanvankelijk lijkt het ons onaannemelijk, maar nu we het gezien hebben moeten het geloven. In en holte onder een berg komt inderdaad water naar boven. Het water is super helder. Dit fenomeen maakt Fontaine-de-Faucluse ook meteen super toeristisch. We hadden de gelegenheid om er te overnachten, maar als we  door parkeerbeheer worden verzocht om onze luifel in te draaien, zijn wij er klaar mee. We geven gehoor aan het verzoek, maar vertrekken ook meteen. We vinden een slaapplaats bij (alweer) een wijnboer in Bonnieux. Morgen gaan we dit mooie dorp bekijken.

07-08-2011

Gereden km's:

De nacht was frisser dan we de laatste dagen gewend waren. Zou dat een ommekeer in het weer betekenen? Op de planning staat het bekijken van Bonnieux en later doen we hetzelfde met Lacoste. Het zijn beide dorpjes die tegen de bergwand zijn aangebouwd. Ze zijn vergelijkbaar vandaar dat we ze in één adem kunnen noemen. Als we al met al een twee en een half uur door de smalle straatjes hebben gewandeld gaan we naar Puyvert. Hier gaan de tanks weer even legen. Met deze temperaturen ruik je ze al vrij snel. Even later parkeren we, opnieuw bij een boer in Cucuron. Eentje die olijfolie produceert deze keer. In het winkeltje kopen een pot olijven een douchezeep op basis van olijven. In de avond steekt de mistral zijn kop op. Dus toch een beetje een ommekeer in het weer?

08-08-2011

Gereden km's:

De eerste activiteit die ik (Harry) die ik doe is, op de fiets, op zoek naar een bakker.  Dat zoeken duurde niet lang, en in tijd van een mum had ik twee, nog warme, stokbroden in de rugzak. Op de terugweg branden de broden mij op de rug. Na het ontbijt vertreken we weer. Omdat het niet anders kan rijden we een stuk van de route van gisteren terug, maar onder het mom van "vanaf deze kant had den we het nog niet bekeken" vinden we het dus ook niet erg. Later hebben we weer een route die we nog niet kennen. In St-Saturnin-Les-Apt eten we het tweede stokbroodje en maken daarna een wandeling door het stadje. Later rijden we door naar Sault waar we op de camperplaats een plekje zoeken. We hebben het plan om ook Sault nog even bekijken, maar het blijft bij het plan.

09-08-2011

23°
(op 1850 mtr hoogte)

Gereden km's:

Kennelijk hebben we de gesprekken die we gisteravond met de Hollandse buren hadden nog niet afgerond, want het ging vanmorgen nog even door. Het is vakantie en dan kent gezelligheid geen tijd. Maar als het gespreksstof dan toch op is gaan we er toch weer vandoor. Vanaf Sault gaan we de Mont Ventoux op. Eenmaal boven lopen we even langs de kraamjes en brengen een bezoek aan het enige winkeltje. Verder is er dan ook niets. We stappen weer in de camper en laten ons een klein stukje richting Malaucene bergafwaarts zakken. Na een paar honderd meter draaien we een parkeerplaats op. Hier zoeken we een plekje en vermaken ons met het overweldigende uitzicht en de zon. In combinatie met een verfrissend windje was de zon verraderlijk sterk. We hebben hier dan ook een heerlijk kleurtje opgelopen. Ook loop ik de fiets nog even na, want deze zal morgen weer aan het werk moeten. We maken in de avond nog een paar mooie foto's van een geweldige zonsondergang.

10-08-2011

Gereden km's:

De wekker gaat om 6:20 uur. Zo vroeg? Ja, zo vroeg. En wel om de zonsopkomst te bekijken. Want als de zonsondergang mooi is dan moet het ook mooi zijn als hij opkomt. En het is mooi. Kijk maar naar foto 1 en 2. We gaan ook niet weer naar bed, want er moet weer een berg worden verzet. Ik (Harry) maak mij gereed voor de afdaling per fiets. Bij de afdaling lees ik van de gezichten de verbazing van de eerste klimmers. Je ziet ze denken: Wij zijn de eerste klimmers, dus moeten wij ook de eerste dalers zijn! Ik laat ze in die waan en begin de klim om 9:15 uur. Ik realiseer me dan, net als in Juni, opgeven nu geen optie is. De camper staat immers boven. Het eerste stuk is redelijk eenvoudig, maar halverwege wordt het toch serieus met stukken van 12%. Terwijl ik zwoeg maakt Lisette (begint bijna gewoonte te worden) de camper schoon en ze geniet van een herder die met zijn kudde schapen de berg over trekt. Als ik bijna boven ben meld ik Lisette dat ik er aan kom. Zij is dan in gelegenheid een paar foto's te schieten. Als ik de top heb bereikt kleed ik me om en dalen we met de camper af naar Malaucéne. Hier parkeren we op de Municipal camping onderaan de Mont Ventoux.

11-08-2011

35°

Gereden km's:

Als ik (Harry) op de fiets brood haal uit het dorp merk ik dat de berg me in de benen is gaan zitten. Maar en gaat niets boven vers brood, dus dan hebben het stukje fietsen er graag voor over. Als we geknipt en geschoren zijn starten we de camper en rijden we naar het dorp. Op de camperplaats legen we de tanks en doen we nog een paar boodschappen. Er is een kunstmarkt aan de gang en die doen wij ook even aan. Na een uurtje zijn we terug bij de camper en trekken door. Het lijkt of de temperaturen weer oplopen. Dat zorgt ervoor dat we het 'zintuiglijk wijnparcours' in Cairanne voor gezien houden. We rijden door naar Rasteau. Hier parkeren we bij een wijnboerderij, en al is het bijzonder warm, er moet geproefd worden. Na minstens 10 verschillende geproefd te hebben, maken we een keuze, en lopen een beetje teut de caveau weer uit.

12-08-2011

Gereden km's:

Na een warme nacht rijden we vandaag weer een klein stukje richting het noorden. Aanvankelijk hadden we het plan een route van 3 km te lopen tussen de wijnranken door en we wilden het wijnmuseum bezoeken. Van het eerste konden we het startpunt niet vinden en het museum is kennelijk gesloten op zondag. Dan maar door naar Vaison-la-Romaine. Het lijkt in eerste instantie erg toeristisch, maar als we het oude deel van de stad inlopen is het nog steeds toeristisch, maar wordt het vergoed door de mooie straatjes en de  marktkraampjes die we er vinden. Als we uitgekeken zijn verlaten we de Provence en en vallen de Drome aan. We vinden een slaapplaats in Piegon. Bij wat voor type boer . . . . . . ? Ik hoef het toch niet meer uit te leggen!

13-08-2011

Gereden km's:

9:00 uur en we worden wakker! We hebben het gevoel alsof we ons hebben verslapen. Dat is natuurlijk helemaal niet zo, want dat mag gewoon als je vakantie hebt. We doen dan ook gewoon ons ding en vertrekken weer als we het er aan toe hebben. Opnieuw in noordelijke richting, maar blijven in het departement de Drome. De gepland afstand is een kleine 100 km. Na een 30 km vinden we een bakker en aangezien we niet ver van onze eerste routepunt besluiten we deze uit de navigatie te verwijderen zodat we niet ergens in een drukke centrum moeten keren. Toos denkt dan ook een heel andere route te moeten gaan uitstippelen.  Een route die zeker 10 km korter is. En achteraf blijkt het en goeie te zijn van Toos, want het is een prachtige route. Wel wat klimwerk, dat wel, maar dat vindt onze oude Peug, na zijn laatste reparatie, niet meer erg. Als we honger krijgen stoppen we langs de weg en langs een riviertje (la Roanne). We nemen brood en koffie mee naar beneden en picknicken aan het water. Het water waar Baico zich prima in vermaakt. Alhoewel Baico niet alleen de baas en het vrouwtje ook best wel! Als we uit gebadderd zijn gaan we terug naar de camper en reizen verder. Rond 14:30 uur vinden we het welletjes en parkeren we, na een hele stijlle helling te hebben overwonnen, bij een wijnboer. Hier genieten we van een voortreffelijk uitzicht en een lekker glaasje. . . . .

14-08-2011

27°

Gereden km's:

Rond 10:30 uur schudden we de boer de hand en met een dank voor de gastvrijheid vertrekken we weer. In Die (De plaats het echt zo!) doen we nog een paar boodschappen en dan vervolgen we onze weg. Net als de heenweg gaan we over de 'Col de Rousset', maar daarna heeft Toos weer een weg voor ons die we nog niet kennen. En laat die nou ook weer prachtig zijn! Als we onderweg in Lans en Vercors een camperplaats vinden waar we ons afvalwater kwijt kunnen blijken we in de buurt te zijn waar paragliders A. les krijgen en B. landen. Er is zoveel te zien dat we besluiten te blijven staan.

15-08-2011

33°

466

Vandaag een wat langere rit voor de boeg dus vroeg uit de veren. Dus in vakantietempo doen we snel ons ding en om 9:30 uur zijn we klaar voor vertrek. Ondanks dat we het gevoel hebben de weg, die we volgen, al door en door te kennen zien we toch iedere keer wel weer wat nieuws. Wellicht heeft het ook te maken met het tijdstip van het jaar. Onderweg kwamen we bijvoorbeeld  tegen dat ze bezig waren met ploegwedstrijden. Dat zul je in het voorjaar niet meemaken. Wij hebben de missie om naar het noorden te rijden, en hebben daarom geen tijd om bij de wedstrijden te kijken. We stoppen enkel om te eten en om te tanken. We hebben vandaag voornamelijk b-wegen dus grote afstanden maken we niet echt. Het is dan ook rond 18:00 uur daar we een plaats voor de nacht vinden in Thaon les Voges. Hier staan meer Hollanders waar we dan ook maar weer een gezellig praatje mee maken. Dat duurt dan tot dat de natuur ons er een onweersbui tussen gooit. De eerste deze vakantie!

16-08-2011

28°

563

Vandaag is het de laatste dag la France voor ons. Vanaf morgen is het weer het gewone brood, gewoon aardappelen met groente en een stukkie vlees. Met andere woorden, we moeten er weer een jaar tegen kunnen. Nou het is niet helemaal waar, want dit suggereert dat vanavond thuis komen. En dat is niet waar. We rijden vanavond naar Bemmel. Dit is namelijk niet ver van de woonruimte van de vriendin van onze zoon. Het ligt mooi op de route naar huis dus waarom niet even langs. Maar voor we in Bemmel zijn moet er nog een flink stuk getoerd worden. Daarom rijden we om 9:30 uur weg. Tot vlak voor Luik (B) gaat het voortreffelijk. We lunchen dan ook maar even, en dat was maar goed ook, want rond om Luik komen we in de file. Deze levert ons zeker een uur vertraging op.  Zonder eten was dat een lang uur geworden. Uiteindelijk staan we even na 18:00 uur op de camperplaats in Bemmel.

17-08-2011

106

Bijna geprogrammeerd starten we deze morgen opnieuw om 9:30 uur de camper. Binnen anderhalf uur leggen we het laatste stukje af. En als we de nieuwe Hanzelijn in beeld krijgen dan weten we dat we bijna thuis zijn. Even voor elven rijden we dan ook de straat in.

Ondanks een matige start kijken we terug op een mooie, warme en een geslaagde vakantie. Ook nu hebben we weer wat cijfers bij gehouden. Totaal hebben we 3055 km gereden. Dat komt neer op gemiddeld iets meer dan 152 km per dag. We hebben bij één olijfboer en bij 6 wijnboeren gestaan. We hebben dan ook één pot olijven gekocht en over de hoeveelheden wijnflessen doen we liever geen uitspraak. We kunnen wel zeggen dat we nog wat gaan nagenieten. . . . . .!